Prodej kvalitních potravin v Česku roste
Zásluhu na vyšších útratách za kvalitní potraviny má podle Státního zemědělského intervenčního fondu i dvouletá vzdělávací kampaň na podporu spotřeby kvalitních potravin. V loňském roce na ni fond vynaložil přes 146 miliónů korun. Investice se však vyplatila, neboť kampaň sklízí pozitivní ohlasy u spotřebitelů, obchodních řetězců i odborníků.
Podle údajů Českého statistického úřadu trh s rychloobrátkovým zbožím vydělal loni 466 miliard, což je o 23 miliard více než v roce 2016. Společnost GfK, která se zaměřuje na výzkum trhu a veřejného mínění, dokládá, že spotřebitelé namísto levných výrobků sáhli po dražších se značkou kvality Klasa a rozdíl ve změně v zákaznických koších činil 5,7 miliardy korun. Dalších 3,5 miliardy korun přinesla skutečnost, že obchodní řetězce poskytovaly na kvalitní výrobky minimální slevy.
Ředitel výzkumu pro retail GfK Zdeněk Skála oceňuje podporu státu, ročně cca 250 miliónů korun na propagaci, díky níž se mohou obchodníci vymanit ze slevové spirály. Mimo značku Klasa sem spadá například Regionální potravina nebo Bio potraviny. Nicméně současně upozorňuje na to, že okolní státy na obdobné aktivity vyčlení daleko vyšší finanční prostředky, Rakousko až desetinásobně.